reception carin
Ordinarie öppettider fr.o.m. 2019-06-10

 

MÅNDAG
08:00-20:00

TISDAG
08:00-20:00

ONSDAG
08:00-20:00

TORSDAG
08:00-20:00

FREDAG
07:00-18:00*

LÖRDAG
08:00-12:00
 
 
 SÖNDAG          STÄNGT (öppnar igen from 1/9)

*receptionen stängs kl 17.00
 

Tel: 042-23 69 79
Mobil: 0707-95 47 27
E-post: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Öppettider from v. 36

MÅNDAG           08:00-20:00

TISDAG              06:30-20:00

ONSDAG            08:00-21:00

TORSDAG          08:00-20:00

FREDAG             07:00-18:00*

LÖRDAG             08:00-12:00

SÖNDAG            09:00-12:00

*receptionen stängs kl. 17:00

 

 

                       

 

 

 

 

Yoga & Wellnessdag 1 september

yoga 286x278

Sans & Balans bjuder in till en heldag om yoga, hälsa och välbefinnande. Prova olika former av yoga, lyssna till föredrag om yoga som livsstil, träning för kropp, knopp och hjärta i balans och avsluta dagen med tips och råd om hur du kan sänka din stressnivå och må bättre i vardagen. Samtliga klasser kan anpassas till alla nivåer - nybörjare liksom erfarna yogautövare är varmt välkomna. Hela dagen är kostnadsfri. Boka plats i förväg med vår app (medlemmar), per mail till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. eller slå oss en signal på 042-236979.

 

09.30 - 10.20 Yoga & Avslappning

En mjuk yogastund som passar alla som vill gå ner i varv. Enkla yogarörelser som utförs sittande eller liggande för att öka rörligheten och släppa på spänningar i axlar, skuldror, rygg och höfter samt andningsövningar och guidad avslappning.

Lärare: Carin Jönsson, dipl. Yogalärare och Avspänningspedagog

 

10.30 - 11.40 Hathayoga för nybörjare

Hathayoga är kroppens väg till inre frid. Vi andas oss igenom en värmande och lite svettigare yogaklass, där vi bygger upp ett flöde steg för steg. Vi jobbar mycket med stående ställningar (asanas) med framför allt försöker vi koppla ihop andningen med rörelserna. En fysisk klass med ett skönt och mjukt avslut. Klassen är baserad på traditionell Hathayoga med inspiration från Ashtangayogas sekvenser. Du bygger successivt upp din styrka, smidighet och koordination samt din fysiska och mentala balans.

Lärare: Carin Jönsson, dipl. Yogalärare och Avspänningspedagog.

 

11.45 - 12.30 Föredrag: Yoga som livsstil. Hur du tar yogalugnet från mattan in i vardagen.

Visst vore det härligt om livet jämnt var lika balanserat som på yogamattan? Det är lätt att känna sig lugn och harmonisk efter ett yogapass. Vi har sträckt ut våra kroppar, rensat tankarna och känner oss stärkta till kropp och själ. Men hur får man en yogisk vardag när kalendern är fullbokad, barnen bråkar och du har högar med tvätt? Med de här tipsen tar du yogalugnet från mattan in i vardagen.

Lärare: Carin Jönsson, dipl. Yogalärare och Avspänningspedagog.

 

12.45 - 13.50 Andning, meditation & Yinyoga

Yinformen är en lugn och meditativ form av yoga baserad på att hålla ett fåtal olika positioner passivt under en längre period. På så sätt stretchas bindväven runt ben, leder och organ vilket gör att såväl rörlighet som smidighet ökar, samtidigt som kroppens energikanaler påverkas. Då vi håller positionerna 2-5 min, finns tid för reflektion, eftertanke och avslappning. Att praktisera Yinyoga är att vända uppmärksamheten inåt och tillåta det som är, att få vara. Yinyogan riktar sig generellt till området vid höfterna, bäckenet och den nedre delen av ryggen och består av ett tjugotal sittande och liggande ställningar. Den passar alla som är nyfikna på att utforska sin kropp och sitt sinne med närvaro och medvetenhet.

Lärare: Carin Jönsson, dipl Yogalärare med vidareutbildning i österländsk medicin

 

14.00 - 14.40 Föredrag: Träning för kropp, knopp och hjärta i balans

I en allt mer föränderlig värld blir det mer och mer viktigt att hitta sin egen balans. Vad behöver du för att må så bra som möjligt? Hur kan du hitta balansen i kropp, knopp och hjärta? Och inte minst hur får du in det i ditt livspussel. 
Marie delar med sig av egna och andras erfarenheter samt vetenskaplig forskning kring hur du kan hitta glädjen i att ta hand om dig själv och hålla fast vid träningen även om lusten sviktar.
Ge dig själv chansen att ta ytterligare några steg mot att bli ditt bästa jag.

 Föredragshållare: Marie Spetz

 

14.45 - 15.35 Medicinsk Yoga

Medicinsk yoga är en mjuk, meditativ yogaform med andnings- och kroppsövningar och avslappning/meditation. Alla, oavsett träningsvana och fysiska förutsättningar kan medverka.Yogaövningarna utförs långsamt och är utformade för att öka fysisk flexibilitet, skapa mental avslappning, stärka nervsystemet och förbättra sömnen. Förutom att förebygga och förbättra medicinska problem upplever de flesta deltagarna också större medvetenhet, stabilitet, lugn och harmoni. MediYoga är med sitt holistiska synsätt på människan en kraftfull, djupverkande metod för att skapa och återskapa hälsa på alla plan - fysiskt, mentalt och emotionellt.

Lärare: Marie Spetz, dipl Yogalärare i Medicinsk Yoga

 

15.45 - 16.30 Föredrag: Sänk din stressnivå och må bättre i vardagen

Allt för ofta kan det kännas som om vi inte har möjlighet att minska stressen och de yttre kraven i våra liv. Ibland är det sant men för det mesta handlar det faktiskt bara om att man inte inser makten man har över sitt eget liv. Att hantera stressen i sitt liv handlar om att utmana sig själv, sitt sätt att tänka, sina känslor, sina vanemönster och problemlösningsstrategier.
Men först behöver vi förstå vad stress är och vad som händer i vår kropp när vi är stressade. Vilka är kroppens varningssignaler och vad händer i vår hjärna?
Stresshantering är ingen quick-fix men genom enkla verktyg kan du börja redan idag.

Föredragshållare: Monica Buitenhuis, dipl. Avspännings- och Stresspedagog

 

 

 

Vägen till hälsa och välbefinnande börjar här...
UPP